lauantai 25. huhtikuuta 2015

Kangaspuissakin kesäisiä tuulahduksia

Kangaspuissakin käy kesäinen vire. Nyt sinne on ennättänyt aivan valtavan ihanaa kullankeltaista pellavaa. Nippanappa kaksi käsipyyhettä tästä syntyy. 


Seuraavaksi taidetaankin räväyttää väririntamalla ihan kunnolla. Arvauksia mitä puihin pistellään?

sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

Kirjo mummolan malliin

Olin aina kuvitellut että kirjonta on se käsitöiden laji, jota en sitten koskaan opi. Käsityömessuilta kuitenkin bongasimmen äidin kanssa pienet kirjontatyöt. Äiti neulatyynyn ja minä patalapun. Ja kappas paksuilla villalangoilla valmiiksi piirrettyyn kuvioon oli helppo pistellä ja ihan tyydyttävää jälkeä tuli. Eli kärpänen saattoi päästä puraisemaan.

No sitten huomasin 10e tämän kirja, pakkohan se oli ostaa pelkästään kauniiden kuvien vuoksi, vaikka en ikinä yhtään mallia saisi aikaiseksikaan.


Kirjo mummolan malliin (Onerva Lääperi, Minerva) alkuun kertoillaan kirjonnan historiasta suomessa, mikä sinänsä on jo kiinnostavaa. Loppupuolelta kirjaa löytyy sitten muutamia malleja. Ohjeet eivät aivan perusteelisia ole, mutta kyllä näistä ne ääriviivat saa.


Kuvia katsellessa täytyy vain ihmetellä miten joku saa noin älyttömän tarkkaan pisteltyä. No harjoitus tekee mestarin, ja eikun harjoittelemaan!

keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Muovipussit järjestykseen

Minä kuulun niihin jotka koettavat välttää muovipussien keräilyä kaupoista. Kauppakassit mukaan aina kuin mahdollista ja jos omaan laukkuun mahtuu pyydän ettei myyjä laita sitä pussia mukaan. No tästä huolimatta niitä pusseja aina ilmestyy kaappien nurkkiin pyörimään. Tällöin koetamme hyödyntää ne roskapusseina.

Säilömistä helpottamaan olin jo pidemmän aikaa miettinyt ompelevani säilytyspussit isoille ja pienille pusseille, sieltä niitä on sitten tarvittaessa helppo vedellä käyttöön. Sopivaa kangasta ei meinannut alkuun vain löytyä. Sitten äkkäsin äitini opiskeluaikoinaan (30v. sitten?) painokoristeleman puuvillakankaan. Kuosi on äidin itse suunnittelema. Kainosti kyselin lupaa palan käyttöön ja kyllähän se heltisi.


Kangas meni täysin näihin kahteen pussukkaan, ei hukkapalaa. Näistä tuli suorastaan paremmat kuin osasin kuvitella. Sekä ylhäällä että alhaalla on kuminauhakujalla varustettu aukko. Lisäksi ompelin reunaan kujan vahviketta varten, mikäli pussit eivät olisi pysyneet sylinterin muotoisena. Mutta kangas on sen verran paksua, että pitää muotonsa pussien avulla todella hyvin.


Ennen näitä kahta ompelin perus lakanakankaasta prototyypin, joten itseasiassa pusseja on kolme. Täytynee laittaa se pienen koristelun jälkeen lahjakirstuun, jos joku toinen on vailla muovipussijärjestelijää!

Malli: Omasta päästä
Miltä nyt tuntuu? Näistä tuli Uber makeet!!

sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Tapsan paketti

Lankalauantaina lemppari nettilankakauppani Lankatalo Tapion kauppa laittoi kaikki Dropsin langat -25% aleen. No pakkohan sitä oli sitten shoppailla!! Itse asiassa olin ajatellut tilailla kesällä langat Sophie's Universe peittoon kun paris tulee alennukseen. Tähän kun lankaa uppoaa aika paljon, tulee tarjouksesta jo hieman rahallista säästöäkin. Joten klikkailtiin sitten erinnäisiä miellyttäviä ja toisiinsa sointuvia värejä ostoskoriin. Valkoista varmasti tarvitsee tilailla myöhemmin lisää, menekkiä kun on vaikea arvioida, mutta pääseehän näillä alkuun.


Hillitsin hieman itseäni ja parisien lisäksi otin vain cottonmerinoa villatakillisen verran. Taisi muitakin olla shoppailemassa, sillä hieman pidempään tuntui toimitus kestävän kuin aiemmilla kerroilla.

Koukku pääsee heilumaan kyllä vasta hieman myöhemmin, sillä lupasin itselleni etten aloita peittoa ennenkuin viimeinen kouluprojekti on vihdoin saatu aloitettua. Palkintona saa sitten tehdä aina yhden vihjeen kun homma edistyy...

maanantai 23. maaliskuuta 2015

Koira komiaksi

Tämä ei ole omien käsien työtä, mutta niin älyttömän makea että pakko jakaa. Tilasin nimittäin Desingdogilta meidän metkulle pyhäremmelit. Aivan upeaa suomalaista käsityötä! Mustaa ja turkoosia nahkaa, hieman bling blingiä, kyllä nyt kelpaa kylässä käydä.


Meillä ei juurikaan pantaa käytetä normipäivänä, jo ihan niskakarvojen suojaamiseksi. Normaalisti käytössä on ollut pari kolme senttinen joten siihen verrattuna tämä vuoritettu 7 cm panta näyttää massiiviselta, mutta eiköhän se silmä totu hiljalleen.


sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Kettukarkkeja

Keskeneräisten kasasta kaivettua tälläkertaa. Nämä karkkipussukathan olivat in pari-kolme vuotta sitten. Hieman täytyi odotella tuota omaa tuotosta. Syksyllä sain tampereen käsityömessuilta vihdoin kaapattua Sinooperin osastolta tuota ommeltavaa vahvaa muovia.  Karkithan oli syöty jo aikapäivät sitten! Ilmeisesti mielipiteitä jakavia nämä kettukarkit, mutta minulle maistuu.




Käytin pussukkaan kokonaisen pussin kääreet. Paperien taustalla tukikangas ja tiukka siksakki pitkin reunoja. Vetoketju varastosta, vuorina valkoinen puuvillakangas. Keltainen olisi ollut pirtsakampi, mutta en viitsinyt ruveta ostamaan moista palaa.


Alkuun ompelin pussin suorakulmion muotoiseksi, lopuksi lisäsin laskokset alakulmiin jotta pussi saa hieman pohjaa ja pysyy paremmin pystyssä. Aika näppärä tästä tulikin sitten.




Malli: Omasta päästä
Miltä nyt tuntuu? Jes! Yksi keskeneräinen vähemmän!


keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Surusilmäinen nalle

Keväisen virkkausinnon saattelemana valmistui nyt viimein tämä nallukkainenkin. On ollut listallani siitä lähtien kun sisko virkkasi ensimmäisensä. Pari postausta sitten esittelin lankakasaa joka oli jäänyt yli. Yhdistelyä aloittaessani huomasinkin että olin laskenut kukkaset väärin! Joten lopulta käytin tuon punaruskeankin ihan loppuun ja viisi kukkasta täytyi vielä taiteilla jämälankalaatikon sukkalangoista. Piilottelin nuo "vääränlaiset" taipeisiin ja muihin piilopaikkoihin.


Langan riittävyydestä kun ei ollut tietoa, en lähtenyt koukkukoon muuttamiseen, posottelin lähes koko homman nro 2 koukulla. Jalkapohjissakaan ei ole tuplana lankaa (tai tässä tapauksessa nelinkertaista, sillä lanka oli alkujaan tuplana) siten niistä ehkä tulikin hieman pienet nallen muuhun kokoon nähden. Liitosnapit on kaiveltu sekalaisesta nappilaatikosta, olisivat ehkä voineet olla isommatkin mutta nämä käyvät. Liittämiseen käytin kalalankaa, sillä coast katkeaa aika helposti ja tuossa sai oikeasti kiskoa että asettuivat nätisti paikalleen.


Malli: Lollo the African flower bear (Heidi Bears)
Lanka: Holst Garn Coast
Koukku: 2
Miltä nyt tuntuu? Siinä se oma nalle nyt napittaa

Mutta miten tuolla nallella osaa olla noin surkea katse?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...