maanantai 14. marraskuuta 2016

Korvat on PääAsia




Pipot ovat ihania, mutta ainakin pitkätukkaisilla on toisinaan hankaluuksia asetella kutrinsa sinne alle kampausta pilaamatta. Hyvä ratkaisu tähän ongelmaan on panta. Suojaa korvat, jotka ensimmäisenä alkavat palelemaan. Hiukset saavat olla nutturalla tai ponnarilla, tai miten nyt ovatkaan, aiheuttamatta kamalia möykkyjä tai kampauksen pillallemenoa. Syksyn aikana tein useamman jonossa olleen pantamallin väliprojektina. Panta on kiva nopea yhden tai kahden illan projekti.


Ensimmäisen esittelyyn SandnesGarnin Smartista tehty panta, joka neulotaan edestakaisin. Helmineuleen ja ison palmikon yhdestelmä on kaunis. Muokkasin mallia lisäämällä taakse "vuoren", jotta tämä olisi mahdollisimman lämmin. Neuloin siis pyöröpuikoilla putken jossa toisella puolen oikeaa neuletta. 


Lanka: SandnesGarn Smart 55g
Puikot:3,5

Mureena on suomalaisessa nettilehdessä Ullassa ilmestynyt ilmaisohje. Lankana Dropsin Nepal. Alkuperäisessä mallissa oli takana nappikiinnitys, mutta muiden Ravelryläisten kokeilujen innostamana virkkasin taakse silikoonisen hiuspompulan, joka venymällä kiristää pannan sopivan tiukalle. Oikein kätevä systeemi, vain hiuslenksun elastisuuden säilyminen jännittää. Onneksi se on helppo purkaa ja vaihtaa.


Malli: Mureena
Lanka: Drops Nepal
Puikot:4

Seedy Bow Band on kokonaan helmineuletta ja neulotaan pyöröpuikoilla alhaalta ylös. Lankavalintani oli ehkä hieman huono, puuvillaa ja keinokuituja sisältävä Cashcotton. Ihanantuntuista lankaa, mutta jousto on huono ja tähän malliin olisi varmaankin pitänyt tehdä vuori ja rusetti kaksinkertaisena jotta se ei lörpöttäisi. Malli on ilmainen ja mukava neuloa.

Lanka: Rowan Cashcotton DK 37g
Puikot:3

Laurel on jälleen palmikkomalli. Epäilin hieman jämälankojen riittävyyttä, joten supistin silmukkamäärää hieman ja tein muutaman kerroksen vähemmän. Pituus riitti kyllä ympäri, mutta ehkä hieman enemmän olisi voinut lankaa olla. Mallin muhkeus ei ehkä pääse aivan oikeuksiinsa tässä.


Malli: Laurel
Lanka: Drops Kid-Silk ja Madelinetosh Pashmina yht. 68g
Puikot:3,5

Sitten vain pantaa puikoille! Lankoja voi vaikka hakea viikonloppuna järjestettäviltä Tampereen kädentaidot messuilta, minne allekkirjoittanutkin suuntaa ostoslistan kanssa!

tiistai 8. marraskuuta 2016

Tuplasti lämpimämpi




Paukkupakkaset saavat minun puolestani tulla jo, olen nimittäin ainakin tumppujen osalta valmis! Päällepäin nämä näyttävät aivan tavallisilta kirjoneulelapasilta, joissa kaunis tähtikuvio. Vaan pinnanalla piilee pehmeä ja silkkinen salaisuus!


Nämä ovat nimittäin tuplatumput ja niissä on silkki-mohair vuori! Oi ihanuutta, ette arvaakkaan! Tiedätte kun teette perässä samanmoiset!


Jouduin hieman säätämään puikkojen kanssa, että sain tumpuista oikeankokoiset. Nämä on tehty 2,5 puikoilla ja tiukkaa onkin! Jätin kuvion sivuista muutaman silmukan pois, sillä mallissa sisus on tehty samanpaksuisesta langasta. Omani tein kuitenkin Debbie Blissin Angelista (silkki-mohair) kaksinkertaisena ja kolmosen puikoilla. Arvelin, että eivät täytä sisusta aivan yhtälailla kuin paksumpi lanka. Muokkasin myös ohjetta niin, että pomin silmukoita heti alkuun tarvittavan määrän, enkä ylimääräisiä, jotka kavennetaan heti pois, kuten ohje neuvoo.


Näiden kanssa kävi myös pieni kömmähdys. Innoissani neuloessani huomasin vasta aloittaessani toista peukaloa, että minulla on kaksi oikeankäden tumppua. Voi sitä harmituksen määrää! Tämä käynee varmaankin jokaiselle neulojalle joskus. Liikaa sukkia neuloneena ei aina muista, että kädet eivät ole samaa paria. Harmituksen haihdutukseen olisi pitänyt käyttää enemmän aikaa, sillä raivoissani tikuttaessani uudelleen kämmenosaa, tuli käsialasta hieman tiukempaa ja toinen tumppu on inhasen pienempi kuin ensimmäinen.



Lanka: Sandnesgarn Smart, Cascade 220 ja Debbie Bliss Angel
Puikot:2,5 vuori 3



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...